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BBC Radio 3 & Radio 4    Page 72 sur 101

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Philaunet 


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Les bonnes vibrations de la percussionniste Evelyn Glennie - Mer 01 Déc 2021, 12:32

Surprenant numéro de This Cultural Life du 27-11-2021 sur Radio 4 avec la percussionniste Evelyn Glennie. Langue  et clarté exemplaires de la musicienne et interview menée avec talent par John Wilson.
BBC Radio 3 & Radio 4 - Page 72 Scre1942

Musician Evelyn Glennie talks to John Wilson about her career and some of the key cultural turning points of her life. From growing up in rural Aberdeenshire and becoming profoundly deaf at a young age, she traces her route to fulfilling her ambition of being the first full-time solo percussionist. She recalls her early musical influences; her teacher, the renowned percussionist James Blades at the Royal Academy of Music, and her electrifying 1992 BBC Proms performance of James MacMillan's percussion concerto Veni, Veni, Emmanuel.
Pour en savoir plus : Les bonnes vibrations d'Evelyn Glennie Par Thierry Hillériteau  Publié le 18/06/2012 : "Evelyn Glennie a commencé la musique à l'âge de 12 ans. Sourde depuis l'âge de 11 ans, la musicienne écossaise est l'une des meilleures percussionnistes au monde".

Et une conférence illustrée par de la musique, avec la transcription reliée à la parole (un clic sur n'importe quelle partie du texte fait démarrer le passage vocal) Evelyn GlennieTED2003

Et sur le site Scala Radio : Percussionist Dame Evelyn Glennie talks about hearing loss and performance
Deaf people need vibration because they need sound says the percussionist
Evelyn Glennie - Author: Jon JacobPublished 16th Dec 2020.
Percussionist Evelyn Glennie was diagnosed deaf when she was eight years old. Undeterred by medical diagnosis she continued with her practice, quickly securing a world-wide reputation for performance, education, and advocacy.
We spoke to Evelyn about her experiences as a deaf musician and asked her to reflect on how she thinks it helps her relate to Beethoven and his music. (...)

et du Financial Times du 07/01/2021 : Evelyn Glennie: ‘How do you listen through technology?’
BBC Radio 3 & Radio 4 - Page 72 Scre1943

Deafness didn’t derail the percussionist’s music career, and Covid hasn’t stopped her making three new albums and a podcast about listening (...)

Philaunet 

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''V for Victory'' sur un n'goma, tambour ougandais - Sam 04 Déc 2021, 20:45

Complément : de 22'55 à 26'05 du
Philaunet(https://regardfc.1fr1.net/t13p700-bbc-radio-3-radio-4#37460) a écrit:Surprenant numéro de This Cultural Life du 27-11-2021 sur Radio 4 avec la percussionniste Evelyn Glennie. Langue  et clarté exemplaires de la musicienne et interview menée avec talent par John Wilson. (...)
la percussionniste conte comment le "message drum n'goma", le tambour ougandais qui a servi à l'indicatif du "Victory V" à la BBC, lui a été légué par l'accordeur de l'instrument appartenant au percussionniste James Blades (1901-1999).

BBC Radio 3 & Radio 4 - Page 72 Scre1947
N'goma

C'est ce dernier qui a eu l'idée de reproduire avec des sons le signe V en morse ("three dots and a dash"). Puis Evelyn Glennie refait en studio, 80 ans plus tard, le Victory V sonore sur le même instrument dont James Blades dit qu'avec Big Ben, c'est celui qui a été entendu le plus à la radio.



Almanac: "V for Victory"

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Soosan Lolavar, compositrice - Sam 11 Déc 2021, 19:03

Programme sensible de Soosan Lolavar dans le numéro d'Inside Music du 4 décembre 2021 sur BBC 3  Composer Soosan Lolavar explores deep musical connections.

Les trois premières pièces donnent l'atmosphère :  "Leos Janáček House of the Dead / Marin Marais  Les Voix Humaines /Jean Sibelius  Symphony No. 4 in A minor, Op. 63. La suite du programme  dessine un parcours artistique et un univers personnel que l'on suit captivé. À relever encore :
BBC Radio 3 & Radio 4 - Page 72 Scre1960

BBC Radio 3 & Radio 4 - Page 72 Scre1961

La musicienne dit avoir écouté en boucle une pièce de Marin Marais pendant son traitement :
BBC Radio 3 & Radio 4 - Page 72 Scre1957

De 2'15 à 7'13, une version en public par Jordi Savall :


La vidéo de promotion pour le projet de Liam Byrne


BBC Radio 3 & Radio 4 - Page 72 Scre1959
Soosan Lolavar is a British-Iranian composer and researcher. Today on Inside Music, she discovers how composers like Janǎćek, Philip Glass and Ligeti often revisit their best ideas.
Soosan also describes the way her recent treatment for cancer has changed her relationship with music, forging deeper connections with the works of Mahler, Sibelius and Beethoven.
And she also finds how a performance by the legendary Iranian singer Mohammadreza Shajarian conjures moments of freedom, wild horses and the folk traditions of Sicily.
A series in which each week a musician explores a selection of music - from the inside.
A Tandem Production for BBC Radio 3
Présentation de l'artiste par la maison de disque October House  Records

BBC Radio 3 & Radio 4 - Page 72 Scre1958

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Dilys Price, lectrice de premier ordre de ''A Sacrifice at Christmas'' - Mar 21 Déc 2021, 18:21

Lecture mémorable de A Sacrifice at Christmas by Dafydd Ifans par Dilys Price en 1985 sur BBC 4 Extra (webradio d'archives) et en rediffusion le 20 décembre 2021 [15'].

Pas de résumé sur la page. Au lendemain d'une chasse au roitelet que deux garçons ont menée sous la direction de leur père, et à la veille de Noël, la mère, enceinte d'un 6e enfant, s'en va à la ville vendre sa volaille. Le retour sur le poney à travers la lande battue par le vent et la neige sera périlleux. Un conte particulièrement riche en symboles et servi par une brillante lectrice qui incarne quatre voix de personnages en plus de la narration.  

Notice développée sur l'actrice : Star Dilys shone on stage and screen; Obituaries.
(...) Her warm, rich voice and sympathetic interpretation made her a natural for radio and she narrated many stories in the Radio 4 Morning Story slot as well as appearing in scores of plays and documentaries on network radio, Radio Wales and Radio Cymru.

Her stage work was varied, taking on spells with the Welsh Theatre Company, Liverpool Playhouse, Bag and Baggage and Theatr Bara Caws.

In a tribute to Dilys, former BBC producer George Owen said: "Her intelligence showed itself in such matters as nuance and inflexion."

Actress Olwen Rees added: "You could always rely on her. She was very strong and knew her text so well that that her characterisations were really good. She understood what her writers were about.
"

BBC Radio 3 & Radio 4 - Page 72 Scre1969

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''Faith in Music'' : Wolfgang Amadeus Mozart - Sam 25 Déc 2021, 17:58

Après l'étude, en décembre 2020, des compositeurs Tallis, Wagner, Elgar et Bernstein au travers de la foi religieuse présente dans leurs œuvres et dans leurs biographies, James MacMillan entreprend d'examiner trois nouveaux compositeurs en cette fin d'année : Mozart, Mahler et Vaughan Williams. L'éclairage sur Wolfgang Amadeus Mozart [BBC 4 Faith in Music 16-12-2021] est un régal. Clarté d'exposition, profondeur, perfection du montage, cette demi-heure mériterait d'être donnée à France Culture comme canevas à étudier pour tout documentaire.
Over the centuries, composers have created musical masterpieces that many listeners have come to regard as spiritual touchstones. For example, Mozart’s Requiem, Mahler’s 2nd Symphony, Vaughan Williams’ Fantasia on a Theme by Thomas Tallis. But what did these composers actually believe about God, faith, judgement, an afterlife and redemption? And do we need to share these beliefs in any way, in order to have a spiritual experience as listeners to their music? Answers to these questions are complex, fascinating and challenging.
Brought up in a Catholic household, feisty and free-thinking Mozart was sacked by a Catholic archbishop, then (like his contemporary William Blake) went on to embrace Freemasonry. He continued to attend church throughout his short life but lived under the rule of Emperor Joseph II who banned a great deal of church music in Austria at the time.
Mozart’s operas are full of characters with ambiguous morals and the plots can be seen as suffused with myths of Eden and Christian promises of forgiveness and redemption. Maybe listeners turn to Mozart for spiritual consolation not because (as depicted in Amadeus) he was the voice of God, but because he is supremely human.
James MacMillan talks with Mozart scholars Professor Cliff Eisen from King's College London, Professor Nicholas Till from Sussex University and Dr George Corbett from the School of Divinity at St Andrews University.
Produced by Rosie Boulton
À noter que cette série est, comme tant d'autres, le résultat du professionnalisme d'une maison de production externe à la BBC qui lui a commandé ce programme ou qui en a reçu la proposition :  "A Must Try Softer production for BBC Radio 4"

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''Joseph and the Three Gifts'' - Mer 29 Déc 2021, 20:56

Que dire sinon qu'une telle série de cinq épisodes de 13 minutes est inconcevable sur France Culture tant par le sujet que par la qualité du texte et de l'interprétation : Joseph and the Three Gifts - An Angel's Story by Brian Sibley [BBC 4 dec. 2021].

Ci-dessous introduction et présentation de chaque épisode. Au rendez-vous : humour, poésie, savoir (références faites comme en passant à de nombreux tableaux et textes) et art consommé de s'adresser à l'auditeur. Nous sommes là dans le haut de gamme de la radio culturelle pour tous ou comment écrire un conte à partir d'un texte archi-connu (enfin, peut-être...) et le rendre captivant.
Martin Jarvis directs Alex Jennings as the cool and colloquial angel Gabriel, who tells the story.

Anyone who’s heard the story knows the name – Joseph. He’s there, somewhere, in every nativity play; pictures of him and his family drop daily through the letter box every December.
For many, Joseph is simply a character who lives in the margins of the Christmas story. But this re-telling is a bit different. Here Alex Jennings, in the character of a surprisingly witty and guileful angel Gabriel, tells the story from Joseph’s angle.

  1. In this first episode, Nazareth carpenter Joseph, having had an initial ‘dreamlike’ encounter with Gabriel and received some astonishing instructions, has to put up with small town tittle-tattle when his fiancée Mary becomes pregnant. It can’t be so. They ignore the gossip and get married anyway. But Gabriel and co have further plans for them.

  2. Poor Joseph! Some men might have resented being in this situation - asked ‘Why me?’ But Joseph isn’t some men. Mary gives birth to Jesus in a stable in overcrowded Bethlehem. Like any new mother she is totally absorbed in the baby. Joseph tries to feel how he imagines he ought to feel, how to love this little bundle as if it were his own. Then some bizarre visitors start arriving.

  3. The family have to travel five miles to Jerusalem to fulfill a religious ritual. It’s here in the temple that Joseph starts to feel a further disconnection with these weird events.
    An old fellow called Simeon and an ancient woman, Anna, seem to know things about the family’s future. It’s all very worrying. Mary and Joseph decide to hand over the first of the gifts.

  4. Carpenter Joseph, his foster-son Jesus now growing up, is unprepared for the confusion of the past to come crashing into his and Mary’s life. But Joseph now knows what he must do with that second precious gift.

  5. Joseph tumbles in and out of sleep. Waking, his eyes drift to the window. It’s dark. His body aches. Silence. Where is Mary? How long has she been gone? When she returns he sees her blood-stained hands.
    He knows. And what to do with the third gift. Of myrrh. Which is for burial.

Written by Brian Sibley
Reader: Alex Jennings
Director: Martin Jarvis
A Jarvis & Ayres production for BBC Radio 4

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Une fin de vie en Thaïlande plutôt qu'en Europe ? - Jeu 30 Déc 2021, 21:13

Sending Mum Abroad [BBC 4 20/12/ 2021]. "Mum" est dans cette émission aussi bien le père que la mère, et "abroad" c'est la Thaïlande pour des Britanniques et des Suisses ou le Mexique pour des Américains.

La maison de production  "Made in Manchester" réalise ici un documentaire sur un sujet marginal mais en progression : la prise en charge des malades d'Alzheimer dans des établissements étrangers lointains créés par des Européens ou des Américains. Présentation matérielle des centres d'accueil, raisons pour les choisir, problèmes inhérents à l'éloignement, réactions d'institutionnels britanniques en charge des soins au Royaume-Uni, hostiles au concept mais conscients des coûts et conditions matérielles séduisants à l'étranger. L'émission d'une demi-heure se termine sur la préférence que donne l'auteur à une fin de vie "comme en vacances" en Thaïlande plutôt que dans un établissement médicalisé contraint au Royaume-Uni. Un documentaire plus complet et plus rigoureux sur le sujet pourrait être un projet radiophonique intéressant. Il reste que cette question, comme tant d'autres concernant la vie des personnes âgées dépendantes, est régulièrement traitée par la BBC et par ARD (All.) alors qu'elle est ignorée par France Culture pour d'évidentes raisons discutées ailleurs dans ce forum.
BBC Radio 3 & Radio 4 - Page 72 Scre1975

L'humoriste et écrivain David Baddiel explore les raisons pour lesquelles certaines personnes choisissent d'envoyer leurs proches âgés à l'étranger pour y recevoir des soins 24 heures sur 24 en cas de démence.
De la montée en flèche des coûts aux problèmes de personnel sous pression, en passant par les problèmes de covid et la négligence dans certains foyers, décider où loger au Royaume-Uni des êtres chers qui ont besoin d'un soutien intense pose un énorme dilemme aux proches.
David Baddiel, dont le père souffre de démence, apprend pourquoi certaines personnes de Grande-Bretagne et d'Europe choisissent d'envoyer leurs mères, leurs pères et leurs partenaires jusqu'en Thaïlande pour qu'ils bénéficient d'un soutien personnalisé 24 heures sur 24.


Traduit avec www.DeepL.com/Translator (version gratuite)

Comedian and writer David Baddiel explores why some people are choosing to send their elderly relatives abroad for 24 hour dementia care.
From soaring costs to reports of staff under pressure, covid concerns and neglect in some homes, deciding where in the UK to house loved ones who need intense support poses a huge dilemma for relatives.
David Baddiel, whose father suffers with dementia, hears how some people from Britain and Europe are choosing to send their mums, dads and partners as far away as Thailand for dedicated round the clock support.

**************

Peter Brown runs a care resort in Chiang Mai - the mountainous north of the country. His 31 dementia patients are referred to as ‘guests’ with care tailored to the individual. Meanwhile Martin Woodtli runs a nearby ‘village’ where 14 people live in Villas with round the clock personal carers. He set things up after struggling to find care for his mother in his native Switzerland.
David hears from relatives who are attracted by both the type and the cost of care in Thailand. One of them, Michael Williams from Bristol, talks about the pain he felt leaving his mum to be cared for thousands of miles away for the first time. Meanwhile, another relative reveals how he’s seriously considering joining his wife to live in one of the villas she's just moved into in the Chiang Mai care ‘village’.
At the moment, there’s a quiet revolution around catering for foreign nationals with dementia in Thailand, but its not the only place. It’s also happening in Mexico, where people have begun moving their loved ones because they couldn’t find suitable or affordable care in the United States.
David asks if the phenomenon will catch on, and whether more people will be attracted in the long term to the option of sending mum or dad to live out their days abroad.

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''The Euroradio Christmas Music Day'' [19-12-2021] - Sam 01 Jan 2022, 15:23

Le 19 décembre, BBC Radio 3 diffusait en direct "The Euroradio Christmas Music Day",  la journée organisée par la EBU, The European Broadcasting Union *, sous le titre de Christmas around Europe [Part 1]. Un véritable festin.

Les destinations de la première partie présentée par Andrew McGregor sont indiquées dans le petit résumé précédant le descriptif des concerts :
Un festival d'une journée de musique et de chants de Noël provenant de toute l'Europe et du Canada dans le cadre de la journée annuelle de musique de Noël de l'Union européenne de radio-télévision. Des chœurs et des ensembles se réunissent pour célébrer la magie de Noël. Nous nous rendons tout d'abord en Russie avec le Moscow Synodal Choir, puis à Tallinn en Estonie, avec Vox Clamantis, et ensuite de Leipzig, en Allemagne, nous entendons Mendelssohn, et de Riga en Lettonie, de la musique de Haendel.

Traduit avec www.DeepL.com/Translator (version gratuite)
S'il faut choisir une heure parmi les quatre de cette première partie, que ce soit la dernière depuis les studios de Latvijas Radio 1 en public à Riga avec un programme vif, à l'interprétation de qualité magnifiée par une prise de son exemplaire.
14.00 Riga – live – Christmas music by Handel and his contemporaries
Isabella Leonarda: Sonata Duodecima, op. 16/12
George Frideric Handel: Süße Stille, sanfte Quelle, HWV 205; Singe, Seele, Gott zum Preise, HWV 206
Pietro Antonio Locatelli: Trio Sonata in G, op. 5/1
George Frideric Handel: Süsser Blumen Ambraflocken, HWV 204; Flammende Rose, Zierde der Erden, HWV 210

Ilze Grēvele-Skaraine, soprano
Maija Kļaviņa, Baroque flute
Agnese Kanniņa, Baroque violin
Māra Botmane, Baroque cello
Ieva Saliete, harpsichord
En concert et avec un théorbe (un clavecin est utilisé dans le concert de Riga), la première oeuvre :  Isabella Leonarda - Sonata Duodecima par Rachel Podger & Daniele Caminiti.



La première heure de la retransmission est véritablement de la musique religieuse. Elle est, elle aussi, diffusée en direct : Moscow – the Moscow Synodal Choir sing Russian liturgical music.

La seconde partie de cette journée d'une durée de 7h, Christmas around Europe Part 2, est présentée par Hannah French.

************

BBC Radio 3 & Radio 4 - Page 72 Scre1979

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''Playing With Fire'' by Sir Arthur Conan Doyle - Mer 05 Jan 2022, 15:27

Un petit quart d'heure dure cette lecture de Playing With Fire by Sir Arthur Conan Doyle [BBC 4  1989 & 13-12-2021]. Edward De Souza y interprète quatre personnages, dont un esprit.

Une des nombreuses fictions écrites à la fin du XIXe siècle lors de la vogue du spiritisme. Il n'est pas surprenant qu'A. C. Doyle y fasse figurer un Français qui, involontairement, déclenche les événements, quand on sait combien les Français ont été marqués par le spiritisme (voir Wiki Allan Kardec (1804-1869), fondateur de la philosophie spirite et inventeur du mot « spiritisme » et le magazine partenaire de France Culture, Femme Actuelle du 23/02/2021, Spiritisme : tout savoir sur cette pratique qui permet de communiquer avec les esprits)
Regularly every Sunday, Markham and his friends hold a seance in Badderly Gardens.
But one Sunday a Frenchman joins them - and conducts a dangerous experiment.

First published in 1900, Sir Arthur Conan Doyle’s tale - abridged by Doreen Estall
Read by Edward De Souza

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''Markheim'' by Robert Louis Stevenson - Jeu 06 Jan 2022, 10:34

Belle qualité de lecture de Hugh Bonneville pour le récit de Robert Louis Stevenson Markheim [BBC 4 A Short History of Gothic 1989 & 22/11/2021].

L'audio n'ayant été disponible qu'un mois, on pourra se rabattre sur le texte offert en PDF sur le site de Public Library UK, Markheim (12 pages).
A thief's eerie encounter with a stranger in a shop, forces him to reassess his life.
Hugh Bonneville reads ‘Markheim’ by master storyteller, Robert Louis Stevenson, first published in 1885 in Unwin’s Christmas Annual.

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''Christmas around Europe'' : Copenhagen & Berlin - Jeu 06 Jan 2022, 13:37

Au milieu de la seconde partie de Christmas around Europe [BBC 3 19-12-2021], un programme de grande qualité :

BBC Radio 3 & Radio 4 - Page 72 Scre1981



Francis Poulenc - Un Soir de Neige - Mogens Dahl Chamber Choir

Texte
De grandes cuillers de neige

De grandes cuillers de neige
Ramassent nos pieds glacés
Et d'une dure parole
Nous heurtons l'hiver têtu
Chaque arbre a sa place en l'air
Chaque roc son poids sur terre
Chaque ruisseau son eau vive
Nous nous n'avons pas de feu

La bonne neige


La bonne neige le ciel noir
Les branches mortes la détresse
De la forêt pleine de pièges
Honte à la bête pourchassée
La fuite en flèche dans le cœur

Les traces d'une proie atroce
Hardi au loup et c'est toujours
Le plus beau loup et c'est toujours
Le dernier vivant que menace
La masse absolue de la mort

Bois meurtri


Bois meurtri bois perdu d'un voyage en hiver
Navire où la neige prend pied
Bois d'asile bois mort où sans espoir je rêve
De la mer aux miroirs crevés

Un grand moment d'eau froide a saisi les noyés
La foule de mon corps en souffre je m'affaiblis je me disperse
J'avoue ma vie j'avoue ma mort j'avoue autrui

Bois meurtri bois perdu
Bois d'asile bois mort

La nuit le froid la solitude

La nuit le froid la solitude
On m'enferma soigneusement
Mais les branches cherchaient leur voie dans la prison
Autour de moi l'herbe trouva le ciel
On verrouilla le ciel ma prison s'écroula
Le froid vivant le froid brûlant m'eut bien en main.

**********************

BBC Radio 3 & Radio 4 - Page 72 Scre1982

Complément de programme de cette 2e heure, Kenneth Leighton: A Hymn Of The Nativity.



Texte sous la vidéo.

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