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BBC Radio 3 & Radio 4    Page 81 sur 97

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Philaunet 


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801
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Alexandre Dimcevski, violon, dans ''Dmitry Shostakovich, Violin Concerto No. 1'' - Jeu 08 Sep 2022, 10:45

Un concert mémorable, pour la 3e œuvre surtout : Slovakia National Day  BBC 3 Through the Night 01/09/2022. Le programme est conçu comme un hommage à l'Ukraine. Sa diffusion le 1er septembre coïncide avec la commémoration du "Jour de la Constitution" slovaque de 1992 (qui n'est pas la fête nationale, célébrée le 1er janvier).

Pas de détails de date, la recherche donne Zeljenka, Revutsky's Second and Shostakovich with Dimcevski from Bratislava 18/3/2022. La symphonie du compositeur ukrainien Levko Revutsky date de 1926-27 et a été révisée jusqu'en 1970. Mérite le détour.
Konstantin Ilievsky conducts the Slovak Radio Symphony Orchestra and violinist Alexandre Dimcevski in a programme of Zeljenka, Revutsky and Shostakovich. Catriona Young presents.
12:31 AM
Ilja Zeljenka (1932-2007)
Musica Slovaca
Slovak Radio Symphony Orchestra, Konstantin Ilievsky (conductor)

12:37 AM
Levko Revutsky (1889-1977)
Symphony No.2 in E, op.12
Slovak Radio Symphony Orchestra, Konstantin Ilievsky (conductor)

01:09 AM
Dmitry Shostakovich (1906-1975)
Violin Concerto No. 1 in A minor, op. 77
Alexandre Dimcevski (violin), Slovak Radio Symphony Orchestra, Konstantin Ilievsky (conductor)
01:51 AM
La création de l’œuvre de Chostakovitch a été commencée en 1947-48 et dédiée au violoniste David Oistrakh qui l'a interprétée en première mondiale en 1955.


Shostakovich - Violin Concerto No. 1, Op. 99 (Century's recording: David Oistrakh, Evgeny Mravinsky)

Philaunet 

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Lithuania, Finland, Moldova, Latvia and Estonia on the ''The Bear Next Door'' - Ven 09 Sep 2022, 09:31

Et pourquoi France Culture ne commande-t-elle pas une série identique à celle de la BBC The Bear Next Door avril 2022 et rediffusion août 2022 ?
Cinq personnalités culturelles de premier plan situées sur la "ligne de front" de la frontière entre la Russie et l'Europe - originaires de Finlande, d'Estonie, de Lettonie, de Lituanie et de Moldavie - présentent une série d'essais illustrés qui nous font découvrir la réalité de l'identité nationale contemporaine de leur pays, à l'ombre du géant imposant et désormais menaçant à l'est.
Chekhov - BBC Radio 3 & Radio 4 - Page 81 Scree146

Il y a dans chacun de ces pays des "personnalités culturelles de premier plan" ayant une qualité de langue française aussi élevée que celle de l'anglais utilisé par les intervenants dans cette série. Mais imagine-t-on France Inter (BBC 4 en est quasiment l'équivalent) ou France Culture se mettre en quête de ces personnalités, via Radio France Internationale, par exemple, et leur commander des essais radiophoniques ?

Eh bien oui, mais dans le passé (avant l'an 2000) où l'on entendit sur France Culture des amateurs de notre langue, poètes, écrivains, ambassadeurs, etc,  parler de leur pays (on repense à la Tchécoslovaquie, par exemple) dans des formats dédiés comme l'Atelier de Création Radiophonique.

Aujourd’hui ? Rien de rien. Par manque de réelle culture internationale, par absence d'ouverture réelle sur le monde et par mépris et ignorance des langues. Voilà France Culture.

De ces cinq numéros instructifs de 13 minutes au montage créatif, aux tons et approches variés, on retiendra surtout celui sur la Moldavie (ou République de Moldova), d'une grande lucidité : Moldova
Today - Arts critic Paula Erizanu unravels her tangled double identity as both Moldovan and Romanian, and considers how her nation has been shaped by the scars of its post-Soviet identity and frozen conflict in Transnistria.
Les intervenants :

Chekhov - BBC Radio 3 & Radio 4 - Page 81 Scree147

On notera la variété des personnalités, jusqu'à l'ancien président de l'Estonie. Et aucun sociologue, incroyable !

On observe également que la série est l’œuvre d'une maison de production, missionnée par la BBC.

L'immobilisme de France Culture, en comparaison, est une honte.

Philaunet 

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''Tag des Jahrs | Kaija Saariaho | The Swedish Radio Choir'' - Mar 20 Sep 2022, 11:56

En entrée  de The Baltic Seasons le concert diffusé dans Through the Night le 19 septembre 2022 :

Chekhov - BBC Radio 3 & Radio 4 - Page 81 Scree153
The Swedish Radio Choir is joined by violinist Johan Dalene for a concert inspired by the cycles of nature in Nordic countries, with music by Saariaho, Vasks and Vaughan Williams.
Presented by Jonathan Swain.
Sur le site de l'Ircam Tag des Jahrs (2001) première version, pour chœur mixte et électronique

Titres des parties
• Der Frühling
• Der Sommer
• Der Herbst
• Der Winter
Note de programme
Familière des derniers poèmes d’Hölderlin depuis quelque temps déjà, j’en avais utilisé certains pour quelques petites œuvres.
L’idée de Tag des Jahrs, pour chœur mixte et électronique, m’est venue lorsque, il y a quelques années, une personne qui m’était très chère subit une hémorragie cérébrale et acquit alors une nouvelle logique (ou plutôt connut une perte de logique) : elle n’avait plus aucune notion de temps ni d’espace. Ainsi, je ne sais pas ce qui est arrivé à Hölderlin pour qu’il signe ses poèmes sous des dates, des décades et même des siècles différents de ceux où il vivait et sous le pseudonyme de Scardanelli. J’ai néanmoins acquis une nouvelle vision de ces poèmes que j’ai ressenti comme des visions ou des instants vécus dans le clignement d’un œil et qui s’évanouissent dans de nouveaux et intenses moments. Le texte demande un traitement choral archaïque. Je voulais également développer le monde sonore en direction de la nature si présente dans ces poèmes. Ainsi le matériel sonore n’est pas seulement constitué de voix humaines, mais également de bruits d’oiseaux, de vent et d’autres sons de la nature. La partie électronique a été réalisée pendant l’été 2001 au centre Civitella Ranieri en Italie avec Jean-Baptiste Barrière.
Kaija Saariaho.


L'automne

Chekhov - BBC Radio 3 & Radio 4 - Page 81 Scree152

Tag des Jahrs | Kaija Saariaho | Ars Nova Copenhagen
Recorded live at Borups Højskole, Copenhagen, FEB 11th 2016. Ars Nova Copenhagen, Jakob Hultberg
Kaija Saariaho (1952)


Philaunet 

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Jan Sandström : Tomas Tranströmer, ''The Great Enigma'' - Sam 24 Sep 2022, 21:04

Philaunet(https://regardfc.1fr1.net/t13p800-bbc-radio-3-radio-4#38191) a écrit:En entrée  de The Baltic Seasons le concert diffusé dans Through the Night le 19 septembre 2022 (...) Kaija Saariaho ,Tag des Jahrs (2001)

Ce concert a été donné dans le cadre du Baltic Sea Festival le  16 septembre 2021. Ce lien renvoie vers le programme complet avec les détails d'où sont tirées les informations ci-dessous.

La 2e pièce du concert diffusé par BBC 3 :
Chekhov - BBC Radio 3 & Radio 4 - Page 81 Scree164

Pièce intéressante qui illustre 6 poèmes en forme de haikus du poète suédois Tomas Transtromer du recueil "The Great Enigma".
Many will know Jan Sandström as the creator of The Motorbike Concerto, the trombone concerto in which the soloist makes a magnificent entrance on an actual motorbike. The choral singers who have sung his calm, almost meditative reworking of Praetorius’ Lo, How a Rose e’er Blooming, which rarely leaves the Christmas concert audience unmoved, are also numerous.
When the Radio Choir’s conductor Kaspars Putninš called Sandström concerning a commission for the Baltic Sea Festival, Putninš requested a celebration of the nature that unites the countries around the Baltic Sea; the sea, the landscapes, and the unique seasonal changes. Sandström started looking for suitable texts, and found Tomas Tranströmer’s poetry, which had the same content as the music Sandström most enjoys expressing himself in; simplicity and artful tonal changes that speak of parallel realities. The result is The Great Enigma, which is based on six poems from Suite No. 11 from Tranströmer’s series of haiku poems.
Sandström says: “Despite every poem containing a whole experience in itself, it feels as if the poems are connected, having a common direction or core. The Sea, God’s Wind at My Back, and The Apple Trees play important roles. Everything leads to the phrase The Great Enigma, which also became the name of the whole choral piece
.”
Karin Ekedahl
Tomas Tranströmer Interview: "The Music Says Freedom Exists"



[The recording of 'Allegro' was done in the 1980s]

The poem ‘Allegro' is from the collection 'Den halvfärdiga himlen' (‘The Half-Finished Heaven’), written in 1962:

“I play Haydn after a black day
and feel a simple warmth in my hands.

The keys are willing. Soft hammers strike.
The resonance green, lively and calm.

The music says freedom exists
and someone doesn't pay the emperor tax.

I push down my hands in my Haydnpockets
and imitate a person looking on the world calmly.

I hoist the Haydnflag - it signifies:
“We don't give in. But want peace.”

The music is a glass-house on the slope
where the stones fly, the stones roll.

And the stones roll right through
but each pane stays whole.

(Translated by Robin Fulton, New Collected Poems, Bloodaxe Books, 1997/2011)


*******************

Tranströmer estimait que la traduction française de son œuvre par Jacques OUtin était la plus proche de sa langue originale :

Chekhov - BBC Radio 3 & Radio 4 - Page 81 Scree165

Trois haïkus dont "Le Pommier" dans leur traduction française sur le blog de Béatrice Becquet "conteuse, lectrice, poémienne".

Sur France Culture dans une émission à la nullité notoire, une lecture de Tomas Tranströmer, Baltiques le vendredi 27 janvier 2012. Fourni surtout pour le texte d'information.

Philaunet 

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Le pianiste Pascal Rogé dans un programme de musique française, un concert de 2021 - Dim 25 Sep 2022, 13:01

Le récital de Pascal Rogé à Madrid en mai 2021, diffusé dans "Through the night" de BBC 3 le 25 septembre 2022 (30 jours en ligne), proposait des œuvres de Debussy, Gabriel Fauré et Maurice Ravel. De ce dernier, le pianiste interprétait Une barque sur l'océan pour conclure le concert. En complément de programme, l'extrait d'un autre concert qui vaut aussi le détour :

Chekhov - BBC Radio 3 & Radio 4 - Page 81 Scree166

Sur France Musique, François-Xavier Szymczak avait consacré un diptyque d'Arabesques au pianiste (pour son 70e anniversaire, toujours ces prétextes d'âge), retraçant sa discographie : Pascal Rogé, pianiste (1/2) lundi 19 avril 2021 et Pascal Rogé, pianiste (2/2) mardi 20 avril 2021.
Arabesques consacre 2 émissions au pianiste Pascal Rogé. De sa famille, il a obtenu en héritage l’amour de la musique française, nous l’entendrons dans Ravel, Poulenc, Satie, Chopin…
Ravel: Jeux d'eau, M.30 1975 Decca Music Group Limited.


Philaunet 

Philaunet
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The West Runton Mammoth (700,000 years ago) - Mar 27 Sep 2022, 12:19

De la radio en plein air qui mêle érudition et action, sons de la nature et voix enthousiastes, c'est dans le numéro de Open Country du 14 04 2022 :  Mammoth Hunting on the Norfolk Coast.
 
Grand plaisir d'écoute à cette émission visiblement réalisée et montée pour les auditeurs. Direction impeccable d'Emily Knight et intervenants variés. Carbone 14, de moins en moins sur le terrain, nous donna de temps en temps de ces tranches de savoir enthousiasmantes qui se font de plus en plus rares, pour ne pas dire qu'elles sont inexistantes, sur France Culture.
Chekhov - BBC Radio 3 & Radio 4 - Page 81 Scree168

L'émission Open Country de cette semaine est un voyage le long d'une portion de côte familière, mais aussi un retour dans le temps, vers un paysage bien moins familier. Emily Knight explore la côte de l'histoire profonde du Norfolk du Nord, où le littoral en désagrégation a livré certains des plus impressionnants vestiges fossiles jamais découverts. Pour l'aider à se faire une idée du paysage qui a précédé celui-ci, elle rencontre le paléontologue et auteur de "Otherlands", le Dr Thomas Halliday, qui lui explique à quoi aurait ressemblé cet endroit ancien, ce qu'on aurait pu ressentir en le parcourant et qui on aurait pu rencontrer en chemin.

L'un de nos compagnons dans cette promenade dans le temps aurait pu être un véritable géant du passé - quatre mètres de haut et dix tonnes - le mammouth de West Runton. Il s'agit du squelette de mammouth le plus complet jamais trouvé, enfoui dans les sables mouvants de la plage pendant des centaines de milliers d'années, avant d'être découvert après une tempête en 1990. Alors que nous nous promenons sur une plage de sable, le mammouth de West Runton se serait plutôt promené le long d'un lit de rivière boueux, dans une forêt dense, entouré d'objets à la fois familiers et extraordinaires : des cerfs, des rhinocéros et des hyènes de deux mètres de haut. Le Dr Tori Herridge, biologiste de l'évolution et spécialiste des éléphants au Natural History Museum, est présente pour parler de la vie et de la mort de cette créature impressionnante, tandis que Michelle Smith, chasseuse de fossiles locale, montre à Emily comment chasser les fossiles de manière sûre et durable.

Aux côtés de ces animaux extraordinaires, il y avait aussi des gens - d'une certaine sorte. Pas tout à fait nos ancêtres, plutôt nos cousins très éloignés, l'Homo Heidelbergensis et l'Homo Antecessor ont tous deux laissé leur empreinte le long de cette portion de côte. Le Dr David Waterhouse, du Norfolk Museum, explique comment nous imaginons leur mode de vie et ce que cela nous apprend sur nos propres origines.


Traduit avec www.DeepL.com/Translator (version gratuite)

*********************

Pour aller plus loin : The West Runton Mammoth – The Remarkable Discovery of a Terribly Injured Animal

Philaunet 

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Britta Byström, Ecclesiastes ; Peteris Vasks, Czeslaw Milosz - Mer 28 Sep 2022, 17:22

The Baltic Seasons le concert diffusé dans Through the Night le 19 septembre 2022  a déjà eu deux mentions ( Kaija Saariaho et Jan Sandström). Les 3e et 4e pièces chorales au programme étaient dues à Britta Bystrom (née en 1977) et à Peteris Vasks (né en 1946).  L'année dernière sur France Musique dans La Tribune des critiques : Distant Light de Peteris Vasks

Chekhov - BBC Radio 3 & Radio 4 - Page 81 Scree170

’To every thing there is a season,
and a time to every purpose under the heaven.’

These are the first lines in the Bibel verse which I have used for my composition. It is a very poetical text, from Ecclesiastes 3, in which the repetitive words ’a time to…’ forms a sort of refrain that creates a musical form in itself. There is no obvious message in this Bible Verse, but in a few, sparse lines, the whole diversity and richness of human life is uncovered. When I set music to it, I also thought about it as an image of music itself: a space where all doors are open, where everything has a place. (...) Britta Byström
To every thing there is a season ( Ecclesiastes 3.1-8 ) King James version of the Bible. Anonymous (1611)

To every thing there is a season, and a time to every purpose under the heaven:
A time to be born, and a time to die; a time to plant, and a time to pluck up that which is planted;
A time to kill, and a time to heal; a time to break down, and a time to build up;
A time to weep, and a time to laugh; a time to mourn, and a time to dance;
A time to cast away stones, and a time to gather stones together; a time to embrace, and a time to refrain from embracing;
A time to get, and a time to lose; a time to keep, and a time to cast away;
A time to rend, and a time to sew; a time to keep silence, and a time to speak;
A time to love, and a time to hate; a time of war, and a time of peace.


Chekhov - BBC Radio 3 & Radio 4 - Page 81 Scree169
Latvian composer Pēteris Vasks’ music is characterised by effusion, and revolves around global and timeless issues. Birth and death, hatred and forgiveness, harmony and dissonance are recurring themes in his work, in differing ways. Hope and belief in the final victory of good over evil is a running theme throughout his compositions.

‘Music is the most powerful of art forms, as it most easily reaches the divine. Music is an abstraction, but sound has the ability to reach the soul and express something that can’t be said in words’, he has said.

Vasks’ atmospheric choral pieces oscillate between dramatic passion and harmonic stillness. Three Poems consists of three choral pieces with lyrics by Polish-American poet Czesław Miłosz, who was awarded the Nobel Prize in Literature in 1980. Vasks lies acquiescently down next to Miłosz’ words with exacting harmonies and complex rhythms that realize? the varying ambiences of the poems.

In Window, the imperceptible transformations of an apple tree changing from sapling to mature fruit tree are depicted contemplatively and dreamily. So Little describes how man is torn between hope and glimmering despair with a haunting polyphony, while a light and hopeful spirit characterises the memory of an interaction with a hare in Encounter.

In Three Poems, Vasks confirms his belief that ‘harmony is possible, at least in music’. The original performance of the piece was given by the Hilliard Ensemble in 1994.

Anna Hedelius

Window

I looked out the window at dawn and saw a young apple tree
translucent in brightness.

And when I looked out at dawn once again, an apple tree laden with
fruit stood there.

Many years had probably gone by but I remember nothing of what
happened in my sleep.

**************

So little

I said so little.
Days were short.

Short days.
Short nights.
Short years.

I said so little.
I couldn’t keep up.

My heart grew weary
From joy,
Despair,
Ardor,
Hope.

The jaws of Leviathan
Were closing upon me.

Naked, I lay on the shores
Of desert islands.

The white whale of the world
Hauled me down to its pit.

And now I don’t know
What in all that was real.

*********

Encounter

We were riding through frozen fields in a wagon at dawn.
A red wing rose in the darkness.

And suddenly a hare ran across the road.
One of us pointed to it with his hand.

That was long ago. Today neither of them is alive,
Not the hare, nor the man who made the gesture.

O my love, where are they, where are they going
The flash of a hand, streak of movement, rustle of pebbles.
I ask not out of sorrow, but in wonder.

Philaunet 

Philaunet
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Bridget Kendall, magistrale directrice d'émission dans ''Vincent van Gogh, The struggling artist'' - Jeu 29 Sep 2022, 09:29

Ce numéro de The Forum du World Service est un modèle : Vincent van Gogh, The struggling artist [06/03/2022] comporte toutes les qualités qui définissent une émission instructive et stimulante.

Bridget Kendall, préparée comme jamais, est souveraine dans la distribution de la parole et par les précisions qu'elle ajoute pour que l'auditeur reste en permanence "dans le coup". Chaque demande d'information auprès des invités (ici tous impeccables) permet d'avancer logiquement dans la mise en place d'un tableau, celui de la vie et de l’œuvre du peintre.

Le montage de l'émission est sans faille et son déroulement captive tout auditeur, y compris celui qui posséderait des connaissances préalables du sujet. De la vraie radio culturelle qui réussit à s'adresser au profane comme à l'amateur éclairé. Bridget Kendall, enthousiaste, toujours rigoureuse est la directrice d'entretien dont on rêve d'avoir l’équivalent à France Culture.
The Dutch post-Impressionist painter Vincent van Gogh is one of the most influential painters in western art. His series of still life sunflowers are known around the world today but during his lifetime in the 1800s he lived in poverty, selling very little of his work, some say just one painting, and suffered several serious breakdowns. One of his most famous works, The Starry Night, is said to be the view from his room in a French psychiatric hospital where he’d admitted himself shortly after severing his own left ear.

This programme looks at the man behind these iconic paintings, explores how and why he became a painter and picks apart the various theories around his death from a gunshot wound at the age of just 37.

Joining Bridget Kendall to discuss van Gogh’s life and work are Louis van Tilborgh, Senior Researcher at the Van Gogh Museum in Amsterdam and Professor of Art History at the University of Amsterdam; van Gogh biographer and co-author of Van Gogh: The Life, Steven Naifeh; and British art historian Lucrezia Walker.

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''New Generation Artists'' : Haydn & Bach - Ven 30 Sep 2022, 11:52

Deux numéros du programme de BBC 3 soutenant des ensembles de jeunes musiciens ou des solistes, New Generation Artists, qui méritent une attention particulière : The Consone Quartet play Haydn's Frog Quartet 05/09/2022 (encore 5 jours en ligne)


Chekhov - BBC Radio 3 & Radio 4 - Page 81 Scree173

The Consone Quartet bring their period instruments to the last of Haydn's Prussian Quartets in a performance given at the Royal Welsh College of Music and Drama. The autographed manuscript of this grandest of the set turned up by chance when it was extracted from a plastic bag and shown to the conductor and scholar Christopher Hogwood after a concert in Melbourne having been brought to Australia by a British colonel who had bought it in London before emigrating.


****************

Chekhov - BBC Radio 3 & Radio 4 - Page 81 Scree172


New Generation Artists Andrei Ionita plays Bach's Cello Suite No 3 in C 26/09/2022. Encore 26 jours en ligne.

Cello Final Round: Andrei Ionuț Ioniță



Une séquence vidéo à ne pas manquer.

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''This Cultural Life'' : Michael Morpurgo (né en 1943) - Ven 30 Sep 2022, 15:53

John Wilson , dans ce numéro de This Cultural Life (BBC 4 17/09/2022) a pris la mesure de son interlocuteur (à droite sur la photo) : fini les habituelles blagues et les rires obligatoires, il écoute l'écrivain Michael Morpurgo.

Une émission de France Culture, "Carrousel", avait en 1993 donné la parole à deux écrivains, dont celui qui vient de donner cette interview 29 ans plus tard :  François Place, Michael Morpurgo : entretien croisé sur "Le Roi de la forêt des brumes" (rediffusion dans les Nuits du 28 février 2016).

Dans le premier quart d'heure de "This Culturel life", Michael Morpurgo parle de sa mère et de sa famille : il est impossible de quitter l'écoute. La demi-heure suivante où il évoque ses influences littéraires est tout aussi captivante. Pas de virgule musicale, pas de chronique à la c..., mais 43 minutes qui s'écoutent d'une traite sans un soupçon d'ennui.

Chekhov - BBC Radio 3 & Radio 4 - Page 81 Scree188

Author, poet and playwright Michael Morpurgo reveals the most important people, events and cultural works that inspired his own creativity. Michael is the former Children’s Laureate and author of some of the best loved stories for young people including Why The Whales Came, Private Peaceful and War Horse, which was adapted for the National Theatre stage and was filmed for cinema by Steven Spielberg.

Sir Michael Morpurgo, who was knighted in 2018, tells John Wilson how his mother, an actress who read nightly bedtime stories to her children, was a formative influence on his later work as a children’s author. He remembers how 1950s teaching methods, in which poems were learnt by rote and literacy was tested rigorously, discouraged him from reading for pleasure. It was whilst at boarding school in Sussex that one teacher recognised his potential, encouraged him to read a collection of Wordsworth poems, and helped reinvigorate young Michael’s passion for words.

He recalls how wartime family tragedy, and witnessing the devastation of London in the post-war years, were factors that influenced the themes of conflict and peace which recur in much of his work. He also cites the poet Ted Hughes as a major influence on his life and work, remembering how the Poet Laureate offered advice on his early work. Michael Morpurgo also talks of how his most famous work, War Horse, was initially inspired by an elderly World War One veteran who, one night in the local pub, recalled how a deep bond forged with a army horse helped him survive the horror of the trenches.

Producer: Edwina Pitman

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''Private Passions: James Runcie, film-maker, playwright'' - Ven 30 Sep 2022, 19:01

Encore une émission (cf. ci-dessus) qui respire la maturité et l'intelligence : Private Passions: James Runcie [BBC 3  18/09/2022]
Sometimes a musical work of art is so perfect, so magnificent, that it’s almost impossible to remember the work that’s gone on, behind the scenes, from the early drafts to the anxiety and relief of the first performance. That’s certainly true of a masterpiece such as Bach’s St Matthew Passion. But writer James Runcie wants us to think about what went on in Bach’s mind while he was creating that magnificent Passion, and he’s written both a play and a novel about it. The novel, his twelfth, is called The Great Passion and it was published earlier this year; it was also broadcast on Radio 4 just before Easter.

James is an award-wining film-maker, playwright and artistic director who has worked at the BBC, the Bath Literary Festival and Southbank Centre. He’s also the author of the Grantchester detective novels, now filming their eighth series for television. The hero’s a young priest, who solves crimes while wrestling with problems of religious faith - and religion is something James Runcie knows all about, as his father was Archbishop of Canterbury.

In conversation with Michael Berkeley, James Runcie talks about the influence of his father, and of his unconventional mother, who was a pianist and piano teacher; in their household, he says, religion was optional, but music was compulsory. He shares his passion for the works of Bach in three of his choices, including the Matthew Passion. And he talks movingly about the death of his wife, the drama director Marilyn Imrie, from Motor Neurone Disease. When she was no longer able to speak, he played her music.

A Loftus Media production for BBC Radio 3 - Produced by Elizabeth Burke
Voir la critique du livre The Great Passion, by James Runcie The Scotsman, Tuesday, 22nd March 2022.

Written with great love and understanding, this novel about Johann Sebastian Bach’s creation of the St Matthew Passion is itself a masterpiece, writes Allan Massie.

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Re: BBC Radio 3 & Radio 4 -

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